ראשי » חוקי נגישות » חוקי נגישות במבנים ציבוריים – ההסבר המלא והמקיף

חוקי נגישות במבנים ציבוריים – ההסבר המלא והמקיף

לא מעט אנשים באוכלוסייה סובלים מנכויות שונות שיכולות לבוא לידי ביטוי בצורות מגוונות. הנכות יכולה להיות פיזית ולהקשות על ההליכה או על הראייה, אך היא גם יכולה להיות נכות נפשית. מה אומר החוק בנושא הזה והאם חובה לדאוג לנגישות עבור נכים גם במבנים ציבוריים? על כך במאמר שלפניכם.

חוקי נגישות – לנכים יש זכות ועלינו להגן עליה

כאשר מדברים על חוקי נגישות מדברים על עניין שקיים מזה שנים רבות. הסיבה לכך ברורה, שכן אנחנו חיים במדינת רווחה ועלינו לדאוג לכך שלכל התושבים במדינה תהיה דרך להשתמש במבנים הציבוריים השונים. לכן, כשמדברים על חוקי נגישות בהקשר של מבנים ציבוריים, ניתן לראות שמדובר למעשה על תיקון לחוק התכנון והבניה מיום 1.4.1972. במסגרת התיקון הזה, בכל מבנה ציבורי חייבת להיות גישה לנכים. הגישה לנכים יכולה להיות בדמות מעלית, רמפה או מגוון פתרונות אחרים, והכול בהתאם למבנה הציבורי שעליו מדובר. חשוב להבין: מקומות שאינם נגישים לנכים הם מקומות שמגבילים אותם. הם לא מקומות שנותנים להם הזדמנות שווה ולכן ברור מדוע זה לא משהו שיכול להתקבל במדינת ישראל.

חוקי נגישות שמנגישים את המידע

אי אפשר לדבר על חוקי נגישות ולא לדבר גם על השאלה: כיצד הנכה יכול לקבל את כל המידע שהוא זקוק לו. במבנים ציבוריים שבהם הגישה אל המידע לא פשוטה, הנכה עלול לסבול מקושי רב. אם עליו לעלות אפילו רק שלוש מדרגות כדי להגיע אל המזכירות ולקבל את המידע שהוא צריך, אך אין לו איך לעלות את שלושת המדרגות האלה, מבחינתו המבנה לא נגיש. לכן חשוב להבין שכאשר מדברים על חוקי נגישות מדברים גם על הנושא של הנגשת המידע. עם זאת, התשתיות החכמות היום הפכו את העניין להרבה יותר פשוט. למשל, אם במבנה ציבורי יש לוח חכם עם כל המידע שצריך, שמתעדכן בזמן אמת, הרי שגם הנכה יוכל לקבל כל המידע.

רוצים לקבל הצעת מחיר משתלמת? השאירו פרטים

איך יכול להיות שעדיין קיימים מבנים שאינם נגישים לנכים?

עצוב לראות שלמרות שקיימים חוקי נגישות ברורים מאוד, יש לא מעט מקומות שאינם נגישים לנכים. אומנם זה נכון שבמקרה של מבנה ציבורי ההסתברות שזה יקרה נמוכה יותר, אך בשלל מקומות אחרים הגישה פשוט לא קיימת. יש לכך שתי סיבות עיקריות בדרך כלל, והן: חוסר מודעות ועלות מאוד גבוהה. את נושא המודעות המשרדים הרלוונטיים מנסים לשנות ולהשפיע על כך במובן החברתי. לעומת זאת, העלויות הגבוהות של הנגשת המקומות השונים גם לנכים, זו נושא בעייתי יותר. לכן, לצערנו הרב, גם בעידן המודרני שבו אנחנו חיים, לא פעם ניתן לראות משרדים, מבנים ושירותים שלא באמת נגישים גם לנכים.

סטודיו עם גישה לנכים – יש כזה דבר

אם חשבתם לרגע שאותם חוקי נגישות תקפים רק במקומות מסוימים, חשוב שתבינו שזה לא נכון. אנחנו רואים היום שיש גם סטודיו שניתן לעשות בו אימונים פונקציונאליים שונים ויש בו גישה לנכים. הסיבה לכך ברורה: החוקים שחלים על מקומות ציבוריים תקפים גם במקרה של סטודיו, ובמיוחד הוא אם ציבורי. אין ויכוח על כך שאדם נכה לא יוכל להשתמש בכל המכשירים שיש בסטודיו או לבצע את כל התרגילים הקיימים. עם זאת, בהחלט יש לו זכות להיכנס אל הסטודיו ויש לו זכות לקחת חלק בכל תרגיל שהוא מסוגל ורוצה לבצע. לכן החשיבות של חוקי הנגישות היא כה רבה, שכן רק כך נוכל להבטיח שבאמת יהיה במדינתנו שוויון זכויות גם לנכים.